Veste minunată - miniaturi medievale de manuscris
Expozitie
Location:
The Museum of Viticulture and Fruit Growing in Golești
Strada Banul Radu Golescu 34, Golești 117717, Romania
Strada Banul Radu Golescu 34, Golești 117717, Romania
Dates And Hours:
Friday, 19th December 2025
- Friday, 30th January 2026
12:00 - 16:00
12:00 - 16:00
Tickets coming soon
About
În așteptarea „Crăciunului la Conac”, Universitatea Politehnică București-Centrul Universitar Pitești și Muzeul Golești vă invită vineri, 19 decembrie 2025, ora 12.00, la vernisajul expoziției „Veste minunată. Miniaturi medievale de manuscris”.
Expoziția reunește lucrări ale d-nei lector univ. dr. Teodora Necula și al unui numeros, talentat și ambițios colectiv de studenți și masteranzi ai Secției de Artă Sacră de la Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din Pitești. Miniaturile care vor fi expuse la Muzeul Golești narează cea mai frumoasă poveste biblică, cele trei teme fundamentale fiind: Nașterea Domnului, Cei Trei Magi, Fuga în Egipt. Este anotimpul bucuriei și al speranței, al Nașterii ca promisiune de salvare a oamenilor.
Expoziția reunește lucrări ale d-nei lector univ. dr. Teodora Necula și al unui numeros, talentat și ambițios colectiv de studenți și masteranzi ai Secției de Artă Sacră de la Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din Pitești. Miniaturile care vor fi expuse la Muzeul Golești narează cea mai frumoasă poveste biblică, cele trei teme fundamentale fiind: Nașterea Domnului, Cei Trei Magi, Fuga în Egipt. Este anotimpul bucuriei și al speranței, al Nașterii ca promisiune de salvare a oamenilor.
Invitatul special al acestui vernisaj este Directorul de Departament, prof. univ. dr. pr. Nicolae Brînzea.
Miniaturile de manuscris reprezintă una dintre cele mai rafinate forme de artă ale Evului Mediu, fiind rezultatul unei sinteze dintre tehnica picturii, erudiția scribilor, nevoile religioase și culturale ale epocii.
Ele apar încă din Antichitatea târzie și se dezvoltă spectaculos în secolele VII–XVI, atât în Occident, cât și în spațiul bizantin, cu caracteristici distincte pentru fiecare zonă.
În esență, miniatura nu este doar o imagine de mici dimensiuni, ci o formă de iluminare a manuscrisului, un mod de a da strălucire textului sacru sau literar, de a-l face inteligibil, memorabil și demn de venerare.
Miniaturile de manuscris nu sunt doar obiecte de artă, ci și documente vii ale spiritualității și identității culturale. Ele conservă stiluri, tipare iconografice, costume, simboluri politice și religioase, iar tehnica lor dezvăluie nivelul cunoașterii artistice din atelierele medievale. Studiul lor rămâne o direcție esențială în istoria artei românești și europene, întrucât aceste imagini concentrate, fie ele portrete votive sau pagini ornate cu aur, continuă să ne vorbească despre o lume care a pus imaginea în slujba textului și textul în slujba credinței.
Ele apar încă din Antichitatea târzie și se dezvoltă spectaculos în secolele VII–XVI, atât în Occident, cât și în spațiul bizantin, cu caracteristici distincte pentru fiecare zonă.
În esență, miniatura nu este doar o imagine de mici dimensiuni, ci o formă de iluminare a manuscrisului, un mod de a da strălucire textului sacru sau literar, de a-l face inteligibil, memorabil și demn de venerare.
Miniaturile de manuscris nu sunt doar obiecte de artă, ci și documente vii ale spiritualității și identității culturale. Ele conservă stiluri, tipare iconografice, costume, simboluri politice și religioase, iar tehnica lor dezvăluie nivelul cunoașterii artistice din atelierele medievale. Studiul lor rămâne o direcție esențială în istoria artei românești și europene, întrucât aceste imagini concentrate, fie ele portrete votive sau pagini ornate cu aur, continuă să ne vorbească despre o lume care a pus imaginea în slujba textului și textul în slujba credinței.
Pentru studenții care astăzi se pregătesc să devină restauratori, realizarea unor reproduceri după miniaturile medievale reprezintă descoperirea și învățarea tehnicilor vechi, familiarizarea cu materialele și instrumentele de lucru, cu diferitele tipuri de suporturi de scris, dar, mai presus de toate, este un efort creativ și un exercițiu spiritual. Vă invităm și noi, alături de dna lector univ. dr. Teodora Necula și studenții secțiilor de Artă Sacră și Resaturare Icoană, să descoperiți o expoziție unicat, care ne aduce mai aproape bucuria Nașterii Domnului.
Text: Camelia Călin
Text: Camelia Călin